[bcn] Mysterious death in an Internment Center for Foreigners in Barcelona / La misteriosa muerte en un centro de internamiento para extranjeros en Barcelona

[ENG/ESP]

Has died a 21 years old young guinean man in the Internment Centre for Foreigners (CIE)  in Zona Franca, Barcelona. Inmates and the young cellmates say that yesterday the young guinean needed medical attention and was denied.

This is the second death occurs in the CIE  after Mohammed died on december 13, 2010. We have to remember the plight of these detention centers that have become the Spanish Guantánamos. The situation of overcrowding and poor sanitary conditions and medical care have been denounced by human rights organizations, as well as the spanish Defensor del Pueblo and the Police Union.

It is important to emphasize that the death was not unexpected, the young man complained to the medical service of the detention center and medical consultation was denied. Contrary to the versions of other sources, CIE internal innigrants confirmed  the complaints that the boy had sent to national police guarding the center.

The other inmates have not had breakfast this morning in a sample of solidarity with comrade dead. In addition to this,  this week an inmate has suffered a violent attack by police in the same detention center. The denounce is still pending, and despite all we know  after the death of a man for lack of medical care about the violent attack.

It must take into account the vulnerability faced by insiders, as well as the only responsible for the deaths that occur in prisons and detention centers is the state. Whereupon it requires the solidarity and the right to protest for the inmates to not arrive into a situation like the one made ​​today. We need to be vigilant and denounce the conditions that advocacy organizations have long denounced such as confinement, restricted hours visits, misinformation about their situation in the CIE, lack of judicial control. CIE are likely to have their rights violated until the extreme of death.

[ESP]

Ha muerto un joven guineano de 21 años interno en el Centro de Internamiento para Extranjeros de Zona Franca, Barcelona. Los internos y compañeros de celda del joven afirman que ayer el joven requirió atención médica y le fue denegada.

Es la segunda muerte que se produce en el CIE de Zona Franca después de la de Mohammed el 13 de diciembre de 2010. Hay que recordar la lamentable situación de estos Centros de Internamiento que se han convertido en los Guantánamos españoles. La situación de hacinamiento y las precarias condiciones sanitarias y de asistencia médica ya han sido denunciada por varias organizaciones de derechos humanos, así como por el Defensor del Pueblo y el propio Sindicato de Policía.

Es importante recalcar que la muerte no ha sido inesperada, el joven se quejó al servicio médico del Centro de Internamiento y se le denegó la visita y consulta médica. Al contrario de lo que afirman otras fuentes, internos del CIE de Zona Franca confirman las quejas que el joven había enviado a los agentes de la policía nacional que custodian el Centro.

Los otros internos esta mañana no han desayunado en muestra de solidaridad con el compañero muerto. Por otro lado en el CIE de Zona Franca esta semana un interno ha sufrido una violenta agresión por parte de la Policía. La denuncia está aun en trámite, y a pesar de todo sólo unos días después conocemos la muerte de un hombre por falta de asistencia médica.

Se debe tener en cuenta las condiciones de vulnerabilidad que sufren las personas internas, asi como que el único responsable de las muertes que se producen en cárceles y centros de internamiento es el estado. Ante lo cual exigimos que se respeten las muestras de solidaridad y el derecho de protesta de las personas internas hacia una situación como la que se ha dado hoy. Es necesario que estemos atentas y denunciamos las condiciones que las organizaciones en defensa de Derechos Humanos llevan tiempo denunciando, situaciones de incomunicación, visitas en horarios restringidos,
desinformación sobre su situación en el CIE, falta de control judicial; por todo ello pensamos que hoy por hoy todas las personas internas en el CIE de Zona Franca y en el resto de CIE son susceptibles de que sus derechos sean vulnerados hasta el extremo de la muerte.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: